tirsdag 18. januar 2011

Jeg rettet ryggen og kjente meg befridd.



2 Korinterne 3 vers 12 til 18.
I min ungdom var helliggjørelsen et brennende tema. Vi lyttet til forkynnelsen om et hellig liv, og vi sang hellighetssanger med dyp lengsel etter kristuslikhet. «Mer hellighet gi meg, mer mildhet, o Gud». «Dann du meg Herre, helt ved din Ånd». «Bli mere lik deg, Herre og Frelser». Dette er tre sanger som ennå lever i mitt indre.
Men hellighetsforkynnelsen skapte også bekymring. Iblant kom det frykt over meg. Jeg syntes jeg så liten framgang hos meg selv. Men jeg glemmer aldri den dagen da jeg oppdaget et vers i Paulus andre brev til korinterne. Slik lyder det: «Og alle vi ser med utildekket ansikt Herrens herlighet som i et speil og blir forvandlet til det samme bilde, fra herlighet til herlighet. Dette skjer ved Herrens Ånd.»
Her fikk jeg plutselig et helt nytt perspektiv på temaet hellighet. Min store grunnopplevelse var egentlig at jeg kunne slappe av fra all krampaktig anstrengelse for å bli et hellig menneske. Jo, jeg viste at det iblant krevdes oppgjør med synd i mitt liv. Men grunnholdningen var plutselig blitt en annen. Jeg rettet ryggen og kjente meg befridd.
Hva hadde skjedd? Jo, dette verset forteller jo at vi ikke blir hellige ved eget strev, men ved å se på Jesus, betrakte ham og holde blikket festet på ham som er vårt eksempel og vår Frelser. Riktignok forteller apostelen Paulus oss at vi ser Herrens herlighet som i et speil, og de hadde dårlige speil den gangen. Men like fullt kan vi, ved å se på Herren og holde på med det, bli forvandlet til det samme bildet fra herlighet til herlighet.
Den siste delen av verset er jo vidunderlig befriende. «Dette skjer ved Herrens Ånd,» står det. Når vi skuer Herrens herlighet, får Ånden en mulighet til å overføre hans trekk til oss. I dette ligger befrielsen.

Med denne Andakten av min gode venn Edin Løvås,
og en tekst Jesus ga meg for mange år siden,
ønsker jeg dere alle ei velsigna god natt her fra Katthult.
FORLØSNINGEN


I MIN LENGSEL ETTER GLEDE
FRYD OG FRED JEG BØYDE KNE
FOR VÅR FRELSER JESUS KRISTUS
HAN SOM DØDE I VÅRT STED
OG JEG KJENTE I MITT HJERTE
AT MIN BØNN DEN NÅDDE FRAM
JA ET SVAR VÅR FRELSER SENDTE
MEG FRA HIMMELENS SKJØNNE LAND

HAN SA KOM MED ALL DIN SMERTE
BE DIN BØNN TIL MEG MITT BARN
JEG VIL GI DEG FRED I HJERTE
FRI DEG UT AV DJEVELENS GARN
UTAV MØRKETS MAKT JEG FRIR DEG
SÅ DU LYST PÅ LIVET SER
JA MIN HJELP VIL JEG DEG SENDE
NÅR I TRO TIL MEG DU BER

SÅ I TRO JEG BØYDE KNE
FOR VÅR FAR I HIMMELENS LAND
OG I ET NU TOK HAN Å LØSTE
MEG FRA DJEVELENS STERKE BAND
ALL MIN SORG OG ANGST OG SMERTE
TOK HAN BORT SÅ JEG FIKK SE
AT MITT LIV VAR VERD OG LEVE
OG AT HAN HVER DAG ER MED

JA MITT LIV BLE VERD OG LEVE
NÅR JEG JESUS GA MITT JA
SÅ HVER DAG VIL JEG NÅ TAKKE
FOR HANS VERK PÅ GOLGATA
OG MED BLIKKET VENDT MOT JESUS
OG MED HJERTET FYLT AV HAM
HAR JEG INGENTING OG FRYKTE
PÅ MIN VEI MOT HIMMELENS LAND

1 kommentar:

  1. Ja tack käre Jesus att Du sände Anden,som kommer vår svaghet till hjälp!!! Bra inlägg Jan! KRAM!

    SvarSlett