torsdag 28. oktober 2010

Smerten og Gleden

Hei igjen,og Guds fred til dere alle igjen her fra Katthult.
Idag vil jeg dele en andakt av Nils Åge Aune med dere.


Den som har kjent smerten, får også den største gleden,
sier Nils Åge Aune i en morgenandakt.

Jeg er så heldig å være far til 5. Og jeg er dermed gift med ei som er mor til 5 barn. Men selv om jeg har vært med på 5 fødsler, så kommer jeg helst ikke med for bastante uttalelser om hva det vil si å føde. Det kan være risikosport, særlig når hun er til stede som har kjent på smerten! Og det er naturligvis også helt rett, - vi menn har ikke mange omkostninger med en fødsel, sammenlignet med hun som skal bære fram det nye livet.
Men det er likevel en stor opplevelse å være med på en fødsel, framfor alt å se det store stemningsskiftet som skjer. Smerten og sutene før fødselen blir avløst av lettelse og glede, som ved et trylleslag når barnet er kommet til. Selv om det er vanskelig å måle glede, har jeg hatt en fornemmelse av at det er mor som utstråler den største gleden over nykomlingen: Hun er den som har født i smerte. Den som har kjent smerten, får også den største gleden. Det er nesten som en naturlov.
Jesus, som også var mann, bruker dette fødselsbildet i ordet for dagen i dag. Han snakker med disiplene sine om at de snart skal skilles fra hverandre. ”Dere skal sørge, men sorgen skal bli forvandlet til glede. 
Når en kvinne skal føde, er hun engstelig, for hennes time er kommet. Men når barnet er født, har hun glemt smertene i sin glede over at et menneske er kommet til verden. Også dere er engstelige nå. Men jeg skal se dere igjen, og hjertet deres skal bli fylt av glede, og ingen skal ta gleden fra dere (Johannes 16 vers 20-23).”
Jesus gjør dem for det første oppmerksom på at det er den som kjenner smerten som også er best i stand til å kjenne gleden når den kommer. For det andre: Gleden kan finnes der en ikke regnet med det.
Det opplevde disiplene senere, på pinsedag. Da kunne de igjen fornemme Mesterens nærvær, selv om ikke alt var som før.De fikk oppleve en glede de ikke hadde forutsett.
Kanskje går du denne dagen i møte med en smerte som er tung å bære på. Jeg skal vokte meg vel for å komme med lettvinte løsninger på det. Men la oss minne hverandre om Jesu ord denne dagen: Det er den som har kjent dyp smerte som har de beste mulighetene til å kjenne den dypeste gleden, når den kommer.
La oss også se hva som står i Johannes 16 og vers 33 også:
DETTE HAR JEG TALT TIL DERE FOR AT DERE SKAL HA FRED I MEG,
I VERDEN HAR DERE TRENGSEL,MEN VÆR FRIMODIGE,
JEG HAR OVERVUNNET VERDEN SIER JESUS.
Ja,Jesus har overvunnet verden,og han er med oss hele døgnet.Han går tilogmed i forbønn for oss hele døgnet.La oss gå til Romerne 8 fra vers 24 til vers 28,å se hva det står der.Dette fyller oss med glede kjære venner.
FOR I HÅPET ER VI FRELST,MEN ET HÅP SOM EN KAN SE,ER IKKE LENGER NOE HÅP.HVORFOR SKULLE EN HÅPE PÅ DET EN ALLEREDE SER?
MEN DERSOM VI HÅPER PÅ DET VI IKKE SER,DA LENGTER VI ETTER DET MED TÅLMODIGHET.
OG HER KOMMER OGSÅ ÅNDEN OSS TIL HJELP I VÅR SKRØPELIGHET,FOR VI VET IKKE HVA VI SKAL BE OM SLIK VI BURDE DET.MEN ÅNDEN SELV GÅR I FORBØNN FOR OSS MED SUKK SOM IKKE  ROMMES I ORD.
OG HAN SOM GRANSKER HJERTENE VET HVA ÅNDEN TRAKTER ETTER,FOR DET ER ETTER GUDS VILJE HAN GÅR I FORBØNN FOR DE HELLIGE.
FOR VI VET AT ALLE TING SAMVIRKER TIL GODE FOR DEM SOM ELSKER GUD,DEM SOM ETTER HANS RÅD ER KALT. 
Vi kan jo ikke si noe annet enn at vi er superheldige.Tenk at Jesus går i forbønn for oss hele døgnet. TAKK KJÆRE JESUS!!!!
Så til deg som har opplevd mye smerte i ditt liv vil jeg si:Du sitter med erfaringer som ingen kan lære på noen skole,og som du bedre enn noen annen kan bruke til å hjelpe andre med.Bruk dine erfaringer,og du vil få oppleve at Gud vender alt det som har vært vondt om til å bli en velsignelse,både for deg selv og andre.
Ta også med deg et av Guds løfter fra Jesaja 41 vers 13.
FOR JEG ER HERREN DIN GUD,SOM HOLDER DEG FAST VED DIN HØYRE HÅND,OG SOM SIER TIL DEG,FRYKT IKKE,JEG HJELPER DEG.  
                                    AMEN

2 kommentarer:

  1. Takk skal du ha for oppmuntrende ord.... Veldig mye fint du har her broder.. Gud velsigne det bankende, omsorgshjertet du har for mennesker... Gleder meg til å lese mer av det du har her. Mvh "Barekristian"

    SvarSlett
  2. Tusen takk for hyggelig kommentar
    bare Kristian!!

    SvarSlett