fredag 26. november 2010

Var Jesus morsom?

En god latter forlenger livet (Foto: Johannnessen, Sara/SCANPIX)
Det nye testamente forteller om flere av de menneskelige egenskapene til Jesus.
Men det står ingenting om hvorvidt han hadde humor, sier Per Anders Nordengen.
Noen ganger har jeg lurt på om Jesus hadde humor, om han lo mye sammen med disiplene og om han var humoristisk.
Han var jo et sant menneske med alle de sidene som hører menneskelivet til,- og da hører jo humoren også med.
Det står ingenting i Det Nye Testamentet om at Jesus lo. Det står om andre menneskelige egenskaper han hadde,- som at han gråt, at han var sulten, at han ble sint, hadde medlidenhet osv. Men det står ikke nevnt spesielt at han lo.
Jeg er allikevel sikker på at det var mye humor i den guttegjengen han samlet rundt seg. Når de vandret rundt på landeveiene i Galilea, når de satt rundt bordet og nøt måltidets gleder har det sikkert vært både humor og alvor, latter og tårer som det alltid er i gode vennegjenger.
I tillegg er det god humor i mye av det Jesus sa og gjorde. Han snudde jo alle de aksepterte verdiene på hodet og innførte kvaliteter som var som et ”bakvendtland”, og som det sikkert ble humret av da Han sa det. De siste skulle bli de første sa Han, og Han snakket om det utenkelige å elske fiendene og å vende det andre kinnet til når noen slo. Han løftet opp et lite barn og sa at det var eksempelet på sterk tro, og Han gjorde vann til den beste vin på et tidspunkt av festen da ikke så mange av gjestene merket det.
I tillegg tenker jeg det må ha vært latter da Han spurte disiplene om de trodde en kamel kunne komme seg gjennom et nåløye,- uansett om det dreiet seg om en synål eller en trang inngang i bymuren. Og humor er det også i bilde Han brukte om å ha en flis eller en bjelke i øyet. I Bibelen sin leste Jesus fra Jobs bok hvor det står at Gud ”vil fylle din munn med latter og legge jubelrop på dine lepper (8,21).
Jeg synes at vi trenger både mer humor og mer alvor. Vi må dyrke gleden og løssluppenheten når vi har mulighet til det, og vi må ta alvoret enda mer alvorlig når vi rammes av livets vonde slag. For meg er latter og humor god medisin for mental helse, og det har en befriende innvirkning på alllmenntilstanden. En god latter forlenger som kjent livet. Derfor må vi ikke la selvhøytideligheten og gravalvoret ta overhånd over selvironien og galgenhumoren. Latter river ned murer mellom mennesker, får stressede skuldre til å senke seg og øker den spontane livsgleden. Jeg er sikker på at Gud gleder seg når vi bryter den humørløse atmosfæren og dyrker den befriende latteren og begeistringen.
Moder Teresa, den katolske nonnen og fredsprisvinneren for sin kamp for å løfte opp fattige, har skrevet en takkebønn for latteren som lyder slik;
”Å, du min herlige Herre som har gitt meg så mye glede i mitt liv, jeg får lyst til å smile når jeg ser dine utallige velsignelser. Mine øyne smiler, når jeg ser sultende barn få mat. Min gamle munn smiler, når jeg ser folk bli klar over at du søker dem. Ofte, Herre, åpner jeg munnen og fyller den med latter, når jeg - sammen med Søstrene - ser hva du virkelig er. Og hver dag ler vi med den gleden du gir oss under vår lovsang til deg. Takk, Herre, for denne fantastiske, glade latteren. Amen.”

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar