onsdag 1. desember 2010

Nigeria: Historien til en blind evangelist




Fysioterapeut og evangelist

Alt det som Dr Bitrus Gani-Ikilama har klart å gjennomføre, ville vært svært imponerende selv om han ikke hadde vært blind. Som medlem av fysioterapi-foreningen i Storbritannia og Nigeria har han fått mange utmerkelser, inkludert Nigerias ”National Honour of Officer of the Order of the Niger (OON)” og den nigerianske regjerings ”Icon of Hope”. 

Han har utgitt mer enn ti publikasjoner og har vært på reise i ”embedets medfør” i Frankrike, Spania, Storbritannia, Tyskland, USA og mange afrikanske land. Han har grunnlagt et senter for blinde, og hit kommer blinde mennesker fra hele verden.

Men likevel sier han: ”Det beste som har hendt meg, er at jeg er blitt en kristen.” Og den største utfordringen - og gleden - får han som taler og evangelist.

I de siste 40 åra har dr. Gani-Ikilama vært involvert i evangelisk arbeid blant muslimer i Nord-Nigeria. ”Jeg synes det er svært givende å lede mine muslimske pasienter og kolleger til Kristus,” sier han. ”Det har ikke alltid blitt akseptert av muslimene, spesielt her i Zaria, men det er mitt kall.”

Tidlige hindringer

Dr.Gani-Ikilama ble født 25. Februar 1944 i byen Donga i Nord-Nigeria. Da han var 5 år gammel fikk han meslinger og ble som følge av dette blind. 

”Jeg gikk på søndagskolen siden jeg ikke hadde noe annet å ta meg til, blind som jeg var. Der oppdaget jeg at det var morsomt å lære bibelvers utenat - i det minste var det noe jeg kunne gjøre i konkurranse med de seende guttene og jentene.” 

På søndagsskolen ble hans øyne ”åpnet” for sannheten: ”Jeg var en synder på vei mot fortapelsen. Det likte jeg ikke. Men ikke lenge etter dette oppdaget jeg at Jesus hadde tatt seg av dette problemet. Han døde for at mine synder skulle bli tilgitt og har lovet å ta meg med til himmelen - ikke til helvete. Og dette tente en glød i meg.”

En eldre person i landsbykirken, Dauda Kwancha, ledet ham til Jesus. Dr Gani-Ikilama forteller at han også var det mennesket Gud brukte for å få han inn på skolen. 

Dr. Gani-Ikilama var det første blinde barnet som ble innskrevet i grunnskolen i Nigeria. Dette skjedde i 1955 på en skole i Gindiri på en misjonsstasjon i Nigerias Plateau State. Han var også den første blinde tenåring som var elev ved Boys`secondary School i Gindiri. Fra 1963 til 1967 fortsatte han på fysioterapiskole ved Royal National Institute for the Blind i Storbritannia.

Utdannelse og kristent arbeid

I tillegg til å studere fysioterapi i London ble Dr. Gami-Ikilama medlem av en baptistkirke.

Han sier: ”Denne kirken ga meg mulighet til å evangelisere og vitne i London.” Mens han deltok der, var han også medlem av koret på 4000 medlemmer som sang ved en Billy Graham-kampanje.

Han vendte tilbake til Nigeria etter å ha fullført studiene. Han startet opp praksis ved et undervisnings-sykehus i 1967. Igjen møtte han vanskeligheter. Potensielle arbeidsgivere var i tvil om en blind mann kunne arbeide som fysioterapeut.

”Jeg husker fra min første stilling i Lagos at den britiske administrator ikke trodde jeg kunne arbeide siden jeg var blind. Jeg lo. Da mannen spurte hvorfor jeg lo, svarte jeg: 

’Jeg ble utdannet i ditt land. Hvis jeg er kvalifisert til å praktisere i London, hvorfor ikke i Lagos? Han likte ikke det jeg sa, men han ansatte meg.’”

Virksomhet

Ved sykehuset ble Dr.Gani Ikilama en del av det kristne fellesskapet som vitnet overalt i byen. Han sa: ” Vi delte byen Lagos mellom oss for å drive gateevangelisering.” Dette ga gode resultater. 

Han startet også en gospelgruppe, ”The Medic Melodies” som besto av lærere og studenter ved sykehuset. ”Det var en del av vårt evangeliseringsarbeid,” forteller han. Deres debut-album, ”The challenge of our time” (Vår tids utfordring) ble en bestseller i Nigeria. 

Etter seks år i Lagos flyttet fysioterapeuten/pastoren/evangelisten til universitetssykehuset i byen Zaria i Kaduna. Der arbeidet han i 30 år til han ble pensjonist i 2002. Han lever fremdeles i en muslimsk-dominert stat og har kontakt med tidligere pasienter og kolleger.

I Zaria kalte Herren Dr.Gani-Ikilama til prestetjeneste for de blinde, og i 1976 fikk han opprettet ”The hope for the blind”-senteret. I Nigeria er det mer enn 2 millioner mennesker som er blinde. Han sa: ”Rett etter at vi hadde startet senteret fikk vi forespørsler fra hele Afrika og fra flere land i Asia." Han la til at senteret har bidratt til å bringe muslimer og hedninger til Kristus. 

Den største utfordringen

Men likevel, kristen tjeneste i sharia-staten Kaduna er utfordrende – større utfordring enn å leve som blind.

Dr. Gani-Ikilama sier at innskrenkning av vår religionsfrihet og vår frihet til å snakke om forfølgelse, er kjennetegn her. Innskrenkningene kommer ikke fra regjeringen, men fra en islamistisk ledelse som støtter vedvarende angrep på kristne fra muslimske ekstremister.

Slike angrep skjedde i 1987 da et medlem av dr. Gani-Ikilamas forsamling i Zaria hadde en evangeliseringskampanje i byen Katanchan. Muslimer angrep de kristne og volden spredde seg til de nærliggende byene hvor kristne ble drept og kirker satt i brann.

Forfølgelse av kristne i Nord-Nigeria har nådd slike dimensjoner at kirker og kristne virkelig trenger å bli styrket. ”Områdene i Nord-Nigeria er store, folket mer spredt, og behovet for å styrke kirkene ved hjelp av undervisning og forkynnelse er derfor enda større her.” 

Han sier også at muslimene mer og mer prøver å dekke over forfølgelsene. 

Men dr. Gani-Ikilama er rask nok til å poengtere at ”selv om vi møter motstand fra muslimene, burde det ikke være en hindring for å nå muslimene. Akkurat nå må vi veie hvert ord vi sier, enten vi forkynner eller samtaler privat, så vi ikke krenker muslimene,” sa dr. Gani-Ikilama i sitt hjem i Zaria. ”Utfordringene er større, men det er også belønningen.”

(Kilde: Open Doors Communication Centre)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar