tirsdag 30. november 2010

Fra forfølger til forfulgt




Manuel Perez Gomez blir kalt ”Saulus av Tarsus fra Chamula”.

Og med god grunn!

 
Manuel Perez Gomez
På samme måte som Saulus forfulgte han Jesu etterfølgere. På 1990-tallet var Manuel kjent som en av de mest aggressive forfølgere av de kristne i San Juan Chamula-distriktet i Chiapas, Mexico.
 
I løpet av de siste 30 år har tusener av innfødte troende i området rundt byen Chamula blitt brutalt drevet på flukt, fengslet eller drept.
 

Kristne uønsket

Chamula blir styrt avcaciques, eller områdehøvdinger, som opererer som en mafia. Manuel var en slik cacique, og han hadde makt til å gjøre som han ville. Og denne makten utnyttet han godt.
 
Manuel husker: ”Vi ønsket ikke kristne i Chamula …. så vi tvang dem bort og truet dem.”  ”Når folk ble kristne, sluttet de å drikke posh (lokal hjemmelaget brennevin). Dette gjorde meg svært sint!”
 
”Jeg var ondskapsfull i de dager. Jeg drakk mye og danset med andre kvinner. Jeg gjorde mye ondt mot mange mennesker. Folk fryktet meg. Men det var få autoriteter, så jeg gjorde som jeg selv ville.”
 
Livet var godt for Manuel og familien, som inkluderte 8 barn.
 

Sorgen

Men det var én, uopphørlig sorg. Hans eneste sønn hadde en alvorlig lidelse. ”Min kone gråt sårt for min sønn”, sa han. ”Jeg betalte 5000 pesos (ca 3000 kroner) til en heksedoktor for at han skulle kurere han. Men det klarte han ikke. Det hele syntes håpløst.”
 
Manuel hørte så om en kristen pastor i distriktet. Han hadde bedt for en syk gutt, som var blitt helbredet. For en cacique å oppsøke en evangelisk pastor var uhørt i Chamula hvor kristen-hedensk praksis er normen. Men Manuel og kona Guadalupe var desperate for et under.
 
Det første pastoren sa, var at dersom du ønsker helbredelse, da må du søke Gud og eie Jesu kjærlighet i ditt hjerte. Deretter ba vi, og jeg ble en kristen.
 

Helbredelse og forfølgelse

En gruppe kristne ba for den syke sønnen, og han ble helbredet.
 
Likesom Saul, så begynte Manuel straks å betale prisen for sin nyfunne tro på Jesus. Tidligere cacique-venner ble nå hans fiender. De utlovet en belønning for dem som ville drepe ham.
 
Som resultat kunne han ikke lenger gå ut på markene. Avlingen sviktet. Han tapte alle pengene sine. Under et attentatforsøk ble 86 kuler skutt inn i huset hans. Heldigvis hadde han akkurat flyttet inn til en slektning i nærheten.
 

Leve og dø i Jesu navn

Manuel sier: ”Lever jeg, så er det i Jesu navn. Dør jeg, så dør jeg i Jesu navn. Herren har beskyttet meg og min familie.”
 
I dag deltar Manuel og familien hans i Alas de Aguila, en hurtigvoksende pinsemenighet i utkanten av byen San Cristobal de las Casas. Han leder også en mannsgruppe som samles i hans hjem til bibelstudier. En dag håper han å kunne starte opp en menighet i Chamula-distriktet.
 
”Jeg kaller Manuel for ’Saulus av Tarsus fra Chamula’,” sier pastor Esdras Alonso Gonzales. ”Ingenting er umulig for Gud!”.

(Kilde: Open Doors International Communication Centre)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar