fredag 7. januar 2011


LIVSGLEDE.
Fra Salme 36 vers 6 til 10.

Livsgleder kommer ikke seilende til oss av seg selv.

Kan hende vi innimellom må lete fram livsgledene. Selvom de kan virke godt skjult, så finnes de bare vi leter og er oppmerksomme. Også her gjelder det at "den som leter skal finne".
Det handler om å finne livsglede i livsalvoret. For livet er alvorlig, av og til er det altfor vondt og alvorlig. Da kan det være viktig å lete etter noen livsgleder langs livsveien.
Askeladden må vel være det store forbilde på det å lete fram livsgleder i hverdagen.
"Jeg fant, jeg fant", sa han stadig til irritasjon fra de som gikk sammen med ham.
Men Askeladden fant verdier der andre hastet forbi. Han plukket opp og tok vare på det som andre vurderte som unyttig skrap. Han stoppet opp der andre fortet seg og bare stirret framover.
Askeladden lot livet bestå av rasteplasser hvor han stanset i ettertanke og bøyde seg ned for å ta med seg det som var tilgjengelig på livsveien .
"Jeg fant, jeg fant" sa han. Han oppdaget livsgledene underveis. Askeladden lot seg begeistre av det enkle. Han så det verdifulle i det hverdagslige. Han var livsglad og lette selv der ting ser betydningsløse ut..
Det er lett å miste viktige ting av synet. Ikke minst når vi haster avgårde. Og det er lett å undervurdere eller ikke se verdien av det som allerede finnes på livsveien.
"Jeg fant, jeg fant" , sa Askeladden.
"Hva fant du nå da?",- spurte de andre.
Jeg øver meg på å kunne svare: "Jeg fant en ubrukt livsglede. Noe som beriket hverdagen. Og så var den helt gratis!
Og det er Gud som har satt livsgledene der. For at vi skal nyte dem, plukke dem med oss og glede oss over dem. Nå i sommer har det vært flust av dem for de fleste av oss. Det er godt å tro på en Skaper som står bak det hele og som unner oss å finne så mange livsgleder som mulig midt i livsalvoret.
I dagens tekst priser salmisten i Det Gamle Testamentet Gud for all hans godhet. Han har plukket opp flust av livsgleder og gleder seg over alt det gode i livet når han sier;
"Herre, til himmelen rekker din miskunn, din trofasthet når til skyene. Din rettferd er som mektige fjell, som det store havdyp er dine dommer. Du berger mennesker og dyr. Herre, hvor dyrebar din miskunnhet er. I skyggen av dine vinger, Gud, søker menneskebarna ly. De får spise seg mette av det beste i ditt hus, du lar dem drikke av din gledes bekk. For hos deg er livets kilde, i ditt lys ser vi lys".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar