tirsdag 25. januar 2011


Den store styrkeprøven.

Av Edin Løvås

Filipperne 4 vers 10 vers 13.

«Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk.» Dette uttrykket brukte jeg som et slags mantra da jeg var nyomvendt. Et mantra er en lydkombinasjon, som man blant annet kan gå og mumle for seg selv for å finne indre samling. Jeg regnet med at det skulle virke som en slags trylleformel. Jeg hadde nemlig forlest meg på en tykk bok av den amerikanske presten Norman Vincent Peale. Boken het «Vær positiv lev lykkelig». Og han anbefalte at man skulle gå og mumle kjerneord fra Bibelen.
Jeg sluttet med mumlingen. Den hadde en viss psykologisk effekt, men det var også det hele. I stedet ba jeg om hjelp til å trenge på innsiden av mitt mantra. Da oppdaget jeg at kraften ikke skulle komme fra en stadig gjentagelse av skriftstedet, men direkte fra Herren Jesus selv.
«Alt makter jeg i ham,» var altså mitt mantra. Dette «i ham» betyr at den som tror, er innesluttet i Kristus Jesus. Akkurat som fuglen i luften og fisken i vannet. Kristus bor også i hjertet hos den som tror. Det er som når en flaske er nedsenket i vann. Da er vannet i flasken og flasken i vannet.
Men behøver det å være noen motsetning mellom positiv tenkning og kristusliv? Kanskje ikke, men Paulus legger i alle fall tyngden ved Ham selv, ved Jesus. «Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk.» Apostelen bruker også veldige ord om den styrken han har mottatt og opplevd under skiftende forhold. Hør bare: «Jeg vet hva det er å ha det trangt, og hva det er å ha overflod. I alle ting er jeg innviet, både å være mett og å være sulten, ha overflod og lide nød. Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk.»

1 kommentar:

  1. Tack att du påminner om de orden,Jan och för ett bra inlägg!!! Som vår dag är,ska också vår kraft vara,HALLELUJA,TACK och LOV!!!

    SvarSlett