fredag 18. februar 2011


Du er Dyrebar for Ham!


Av David Wilkerson

"Fra det høye rakte han ut sin hånd, han grep meg, han drog meg opp av dype vann. Han fridde meg ut fra min sterke fiende, fra dem som hatet meg - for de var for sterke for meg. De overfalt meg på min ulykkes dag, men Herren ble min støtte. Han førte meg ut i fritt rom. Han frelste meg, for han hadde behag i meg." (Sal 18:17-20).
I denne salmen tok David et blikk tilbake etter at han hadde opplevd en stor utfrielse. Han frydet seg fordi Herren hadde reddet ham fra hans fiender: "Jeg påkaller Herren, han som vi lovpriser, og jeg blir frelst fra mine fiender." (Sal 18:4).
David hadde virkelig vært gjennom en forferdelig prøvelsens tid. Saul hadde satt en pris på hans hode og hadde jaget ham ubarmhjertig slik at han var tvunget til å sove i huler, på åpen mark og i andre skjulesteder. David sa om denne mørke tiden: "Helvetes sorger omringet meg, og jeg levde i nød. Ugudelige menn gjorde meg redd. Mine fiender var for sterke for meg. De hatet meg alle sammen!"
Men Gud kom tordnende ut av himmelen for å utfri David: "Han bøyde himmelen og steg ned, mørke var under hans føtter." "Herren tordnet i himmelen, Den Høyeste lot sin røst høre - hagl og glødende kull." "Fra det høye rakte han ut sin hånd, han grep meg, han drog meg opp av dype vann. Han fridde meg ut fra min sterke fiende, fra dem som hatet meg - for de var for sterke for meg." (Sal 18:10,14,17-18).
Demoniske krefter hadde omringet David, fienden hadde kommet inn som en flodbølge. Allikevel var David istand til å si. "Gud kom tordnende frem for å rive meg ut av disse brølende vann. Han reddet meg fra alle mine vanskeligheter!" "Han førte meg ut i fritt rom. Han frelste meg, for han hadde behag i meg." (Sal 18:20).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar