torsdag 3. februar 2011

Når det vi holder på med går i stykker
Dette er det ord som kom til Jeremia fra Herren: stå opp og gå ned til pottemakerens hus! Der skal jeg la deg få høre mine ord. Så gikk jeg ned til pottemakeren, som arbeidet ved dreieskiven. Når det karet han holdt på med, ble mislykket --- slikt hender med leiren i pottemakerens hånd --- så gjorde han det om igjen og laget et annet kar, slik han ville ha det. Da kom Herrens ord til meg, og det lød så: Skulle ikke jeg kunne gjøre med dere, Israels ætt, likesom denne pottemakeren gjør med leiren? lyder ordet fra Herren. Som leiren i pottemakerens hånd, slik er dere i min hånd, Israels ætt. Jeremia 18, 1 - 6
Det hender at vi går i stykker på dreieskiven til Gud mens han arbeider med oss. Kanskje holder vi på med ting som Gud ønsker anneledes enn det vi er i gang med. Det er forferdelig vondt å oppdage at det vi holder på med, det som vi har gjort så mye for, går i stykker. Det å føle at alt slitet har vært fullstendig bortkastet gjør at vi føler oss mislykket og lite verd.
Hvorfor lot ikke Gud meg få dette til? tenker du, når du møter veggen og ikke kommer lenger. Jeg trodde dette var Guds vilje, vil han ikke bruke meg?

Det mest verdifulle pottemakeren har er leiren og dreieskiven, uten disse to tingene kan han ikke lage noen verdens ting.
Det mest verdifulle Gud har er deg og meg, Når gud lar oss bli mislykket er det fordi han ser at med dette fine materialet, oss, kan han lage enda mer verdifulle kar. Når en pottemaker begynner forfra er det for at karet skal bli enda finere.
Slik er det med karene til Gud også, han vil ha dem enda bedre, slik at de kan brukes til mye mye mer. Når det går i stykker for deg, så se det som et veikryss og ikke gjør inn på samme vei som sist, prøv en ny vei, kanskje den fører til noe bedre. Når du føler deg knust og mislykket, da har Gud noe spesielt å si deg.
Så sier han som er høyt opphøyet, og troner evig og heter Den Hellige. I det høye og hellige bor jeg og hos dem som er knust og nedbøyd i Ånden. Jeg vil vekke de nedbøydes ånd til liv og gjøre de knustes hjerter levende.Jeremia 57, 15.

2 kommentarer:

  1. Tack och lov!!! Ett brutet rör skall Han icke krossa,Han som stärker maktlösa händer,och vacklande knän.Icke heller utsläcker Han en tynande veke..........HALLELUJA!!!!!!!!!!!

    SvarSlett
  2. Tack för fina välsignade inlägg, vilken mäktig Gud vi har, Han är så mild och långmodig mot oss alla, när allt går sönder för oss, då börjar han om igen, och igen...Det är kärlek utan gränser. Ha en välsignad dag i Norge. Kram!

    SvarSlett