mandag 14. mars 2011

Vaske seg

Av Asbjørn Kvalbein
Alle trenger vi å få Jesus til venn. Det er ikke bare jeg som mener dette, men MILLIONER av andre.
Ja, jeg vil tro at Gud selv er overbevist om det. Å leve i et vennskapsforhold til Jesus er å bli frelst av ham. Og det er like naturlig som å vaske seg, er det én som har påstått.

Tenk deg at en eller annen kunngjør at han har funnet ut ti grunner til aldri å vaske seg. Så sier han:

1. Jeg ble tvunget til å vaske meg da jeg var barn, derfor ikke mer vask.

2. Mennesker som vasker seg, er hyklere. De tror at de er renere enn andre mennesker.

3. Det fins så mange sorter av såpe, derfor klarte jeg aldri å bestemme meg for hvilken såpe som var den riktige.

4. Jeg pleide å vaske meg, men det ble etter hvert kjedelig, så jeg sluttet.

5. Jeg vasker meg ved spesielle anledninger, for eksempel til jul og påske.

6. Ingen av vennene mine vasker seg.

7. Jeg er fremdeles ung. Når jeg er blitt eldre og litt mer skitten, kan det hende jeg vil begynne å vaske meg.

8. Jeg har egentlig ikke tid til å vaske meg.

9. Baderommet er aldri varmt nok.

10. De som produserer såpe, er bare ute etter pengene mine.

Ganske merkelige argumenter, ikke sant? Vi trenger alle å vaske oss, det vet vi. Her er vel egentlig ikke noe å diskutere.

Men så er vi noen som påstår at vi trenger å få et personlig forhold til Jesus også. Det er kanskje ikke så opplagt for noen, men behovet er der hele tiden. For Jesus er Guds store gave til oss, ved siden av at Gud har gitt oss livet og en vel fungerende verden å leve i.

Jesus kan gjøre noe som såpe og vann aldri kan gjøre. Han kan gjøre oss rene overfor Gud. Og det er viktigere enn det meste annet.

Det betyr ikke at du blir ren en gang for alle. Det gjør du ikke når det gjelder kroppen heller. Vi må stadig vaske oss. Men Bibelen sier noe om at vi blir renset hver gang vi bekjenner for Gud at vi har i oss og ved oss det som er urent.

Urenheten vår i tanker, ord og gjerninger er mye mer skadelig enn urenheten på kroppen. Det var en original som sa: «Å holde seg ren mellom ørene er viktigere enn å holde seg ren bak ørene.»

Jesus sa en gang: «Dere er alt rene på grunn av det ord som jeg har talt til dere.» Jesus har altså ord som skaper renhet. Det står at vi blir renset ved troen. Troen på Jesus er et badevann vi kan leve i og dukke ned i så ofte vi vil. Og troen er ikke noe annet enn å ta imot igjen og igjen de gode ordene fra Jesus om tilgivelse og evig liv.

Hvis du syns dette er enkelt, så tror jeg det er i samsvar med Bibelen. For den gjør ikke veien til Jesus vanskelig. 

3 kommentarer:

  1. Vilket jättebra inlägg,Katthult!!! Det var en väldigt fin bild på hur mycket vi behöver Jesus!!!Amen,säger jag till detta!!! Stooor Kram och Herrens välsignelse!!!

    SvarSlett
  2. Jag kan bara hålla med min syster. Amen till detta inlägg. Var välsignad.

    SvarSlett
  3. Guess what! I just read your blog...IN ENGLISH! I am so excited! I went to the link you sent me and translated your post, but then I went back to your blog and this little nifty translating toolbar that had not been there before was there, and I got to read the entire thing...finally!

    Thank you so, so much for helping me! :)

    Brittany

    SvarSlett