lørdag 17. september 2011

JESAJA
Israels lovsang for Herrens frelse
12Den dagen skal du si: Jeg takker deg, Herre.
        Du har vært harm på meg.
        Men harmen tok slutt, og du trøstet meg.
   
  2 Se, Gud er min frelse,
        jeg er trygg og frykter ikke.
        For Herren er min kraft og min styrke,
        og han er blitt min redning.
   
  3 Med glede skal dere øse
        vann av frelsens kilder.
   
  4 Den dagen skal dere si:
        Lovpris Herren og påkall hans navn!
        Gjør hans gjerninger kjent blant folkene,
        forkynn at hans navn er opphøyet!
   
  5 Syng for Herren, for han har gjort storverk,
        la det kunngjøres over hele jorden!
   
  6 Rop av fryd og jubel,
        dere som bor på Sion!
        For Israels Hellige er stor,
        han er midt iblant dere.

Herre, gör mig till ett redskap för din frid. 
Där hatet härskar - låt mig sprida kärlek! 
Förlåtelse där orätt har begåtts, 
och enighet där splittring råder. 
Där villfarelse finns - låt mig få bringa sanning. 
Tro där tvivlet härskar 
och förtröstan där förtvivlan råder. 
Låt mig bringa ljus i mörkret 
och glädje i bedrövelsen. 
Min Gud och Mästare 
Lär mig sträva efter att trösta hellre än att bli tröstad, 
att förstå hellre än att bli förstådd, 
att älska hellre än att bli älskad. 
Ty det är genom att ge som vi får, 
det är genom att glömma oss själva som vi finner oss själva, 
det är genom att förlåta som vi själva får förlåtelse, 
och det är genom att dö som vi föds på nytt till evigt liv.

2 kommentarer:

  1. Ja, den fina bönen har du redan blivit bönhörd för detta finner jag redan hos dig, Jan Samuel! Du är en som tröstar, sprider glädje, sanning, ljus. Ja, en som älskar och lyssnar, detta är du för andra och jag är så tacksam för att du finns med oss här på bloggen! Guds välsignelse till er bägge! Önskar er en underbart vacker hösthelg!

    SvarSlett
  2. Jag håller med Myrra helt och fullt. Tack Jan Samuel för allt fint, du delar med dig av. Du är en Herrens tjänare. Kan tala om att jag fick bönsvar angående min hand. Jag är helad!!! HALLELUJA!!! Jag kan spela gitarr igen.../ Klem !!!

    SvarSlett