torsdag 16. desember 2010

Et skjold mot satans piler.


2 Samuelsbok 22 vers 31-36
Et skjold er et vern mot piler. Og Bibelen sier at den onde skyter piler mot Guds folk. En gutt eller pike, mann eller kvinne har omvendt seg til Gud og bedt om frelse. Frelsesvissheten fyller sinnet og gleden strømmer på: «Jeg får være et Guds barn og en Jesu Kristi disippel av bare nåde.»
Dagen etter, når den første stemningen har lagt seg og trivielle, hverdagslige ting møter den nyfrelste, løfter Djevelen sin bue, legger en brennende pil på strengen og skyter: «Du kan ikke være kristen. Du kjenner jo ingenting. Det som skjedde i går var bare en flyktig følelse. Du greier aldri dette. Nå gjelder realitetene: A tjene penger og skaffe seg det du behøver for dagen. Du kan bare glemme alt det med frelsen.»
I en slik situasjon er det godt at den nyomvendte kan forene seg med ordene av David og si: «Guds vei er fullkommen. Herrens ord er rent. Han er et skjold for alle som tar sin tilflukt til ham. Du gir meg din frelse til skjold.» Med dette skjoldet mot pilene kan den nyomvendte forsvare seg. «Min frelse er ikke en følelse. Den er ingen tilfeldig episode. Den er heller ingen prestasjon fra min side. Frelsen er et Guds verk i meg og med meg. Og den forandrer seg ikke med forholdene.» Djevelen kan bare skyte. For dette forsvaret får pilene til å falle til marken. De treffer skjoldet og faller til marken.
Gå ikke ut uten å ta med deg den beskyttelsen Gud har gitt deg i sitt Ord! Ta med deg skjoldet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar