torsdag 27. januar 2011

En ung pikes stolthet.

Luk 1,46-55
Maria, Jesu mor, var en helt vanlig ung pike, antagelig fra en fattig familie. Hun kunne ha vært i tenåringsalderen år da hun fødte Jesus. Bortsett fra Josef, hennes forlovede, var det ingen som kjente til englebesøket og den merkelige fødselen. Hennes status som ung kvinne og ugift mor var så lav som den kunne bli.
På bakgrunn at dette er «Marias lovsang» meget merkelig: «Min sjel opphøyer Herren, og min ånd fryder seg i Gud min frelser. For han har sett til sin ringe tjenerinne. Fra nå av skal alle slekter prise meg salig, for store ting har han gjort mot meg, han den mektige; hellig er hans navn.»
Dette forteller om et totalt annerledes prinsipp enn det som rår i vanlige forhold. I denne verden er det de kunnskapsrike, de dyktige, de smarte og de kraftfulle som når det store høydene. Det er de som samler både penger, makt og ære. I Guds rike er det annerledes. Herren opphøyer de små. Maria roper til og med ut dette: «Han gjorde storverk med sin arm; han spredte dem som gikk med hovmodstanker, og støtte herskere ned fra tronen, men de små opphøyet han.»
Forsøk å se Maria for deg. Hun er høygravid. Hun bærer sitt hode løftet. Hun er full av naturlig stolthet og sunn selvbevissthet. Elisabeth talte med høy røst da hun møtte henne: «Velsignet er du blant kvinner, og velsignet er ditt livs frukt.» Og hun la til disse ydmyke ordene: «Hvordan kan det gå til at min Herres mor kommer til meg?»
Rett deg opp i ryggen og vær stolt, du som kanskje ikke aktes så høyt i denne verden, men som Herren har frelst og satt inn i en tjeneste i sitt rike. Maria kan være ditt forbilde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar