søndag 15. mai 2011

Å skylde på omgivelsene



Jeg har passert 53 år,og i mange av disse årene ga jeg omgivelsene skylden når jeg hadde det vondt inni meg.
Ingen av mine nærmeste måtte være uenige eller sinte, da følte jeg det var min skyld.
Heller ikke måtte noen be meg om noe som jeg ikke ønsket å gjøre,
da følte jeg alltid en forpliktelse til å gjøre det.
Dersom dette skjedde, hadde jeg rett til å anklage andre for at jeg hadde det så vondt.
Om jeg ikke alltid uttrykte anklagen høyt, så gjemte jeg det inni meg.
”Hvis bare det ikke hadde skjedd, eller hvis bare den ikke hadde gjort det og det,
så hadde jeg hatt det mye bedre.”


Det er veldig slitsomt å leve slik. Når vi møter noe som er vanskelig å takle,
så ser jeg nå at det er noe inne i meg som reagerer.
Den ”stemmen”  sier for eksempel at jeg skal gjøre alle til lags,
eller at det er farlig med mennesker som er sinte på meg.

Jeg har nettopp lest en bok som heter ”Relasjonenes DNA”  (Hermon forlag).
Den skriver om ”fryktens dans”. Den sier at vi har alle såre punkt,
og når disse punktene blir tråkket på, kan vi reagere unormalt sterkt,
og gi andre skylden for våre reaksjoner.

Men, står det :”Det problemet du har med en annen person,
er ofte problemer du har med deg selv.” Dette har jeg opplevd er sant.
Det kan være smertefullt å se innover i seg selv, og innrømme at en har problemer.
Et kirurgisk inngrep er vondt, men så blir det så godt etterpå når såret er legt.
I Lukas 5 vers 31 står det:
 Det er ikke de friske som trenger lege, men de syke.


Jesus kan løse oss fra alt dette,for ingenting er umulig for ham.
Det er veldig lett og falle tilbake,så vi må fylle oss med Guds ord,HVER DAG.
Når vi gjør det får vi kraft og styrke til og gå videre.


Så mitt råd er,fyll deg med Guds ord hver dag,og du vil kjenne kraften fra Himmelen,
og du vil også kjenne at du vil bli mindre kritisk til alle ting.
Vi vil jo ikke at våre medmennesker skal mislike oss.


Som sagt,jeg har selv opplevd dette,og jeg vet hvor vondt det er,
og også hvor lett det er å falle i samme fella igjen.Det er ikke alltid jeg har lyst til å lese
i Bibelen,men jeg presser meg selv til å lese litt ihvertfall,
og hver gang kjenner jeg hvordan Jesus fyller meg med det jeg trenger.
                      
              INGENTING ER UMULIG FOR 
                     
Så du som sliter med dette,fortvil ikke.
TA BIBELEN Å LES. DET ER DEN BESTE VIDUNDERMEDISIN DU KAN FÅ.
ETTER EN STUND I BIBELEN KJENNER DU EN GLEDE INNI DEG,
SÅ DU FÅR DU RETT OG SLETT LYST TIL Å DANSE.
PRØV,JEG KAN GI DEG EN GARANTI PÅ AT DET STEMMER.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar