torsdag 25. november 2010

Gud er din styrke

”Herren Gud er min styrke.
Han gir meg føtter som en hind
Og lar meg ferdes på høydene.”
HAB. 3,19.

Av Øystein Rambekk.

Vi vet ikke med sikkerhet hvilke dyr av hjorteslekten det her er tale om, men antagelig hunndyret av kronhjorten. Hinden var sky og engstelig, men hadde utviklet en sikker gange. Hun hadde derfor evnen til å plassere bena på de vanskelige og utilgjengelige steder når den f. eks. var på flukt fra rovdyr. Og der rovdyr måtte gi opp forfølgelsen, der satte hinden sine føtter.
Dette er et sterkt løfte til de troende; ”Herren gir meg føtter som en hind”. Troen på Gud utvikler en styrke slik at vi kan komme gjennom hindringer og passasjer som ellers vil være umulige. Daniel, Job og Josef er eksempler på det, og mange flere. Mange troende har gjennom egen erfaring sett at Herren har gitt styrke og kraft der det så håpløst og umulig ut. Denne styrke og kraft vil han utvikle hos oss gjennom tro; ”Ha tro TIL Gud”.
La oss minne hverandre om Daniel, Job og Josef: Daniel vek ikke av fra sine faste bønnetider selv om det var blitt forbudt å tilbe andre enn Kongen (Dan. 6, 11 – 12). Derfor ble han kastet til løvene. Men Herren var med ham, og lukket gapet på løvene. Hva ble resultatet: ”Hermed gir jeg  (kong Dareios) påbud om at folket overalt i mitt rike skal ha age for Daniels Gud og skjelve for ham. For Han er den levende Gud, han blir til evig tid …. Det var Han som frelste Daniel fra løvene”
Om Job heter det: ”Dere har hørt om Jobs utholdenhet og har sett hvordan Herren lot det gå ham tilslutt. For Herren er rik på medlidenhet og miskunn.” Jak. 5,11. Du som tror, skal ta dette med i beregningene dine. Herren er din hjelper - Salme 121,2.
La Herrens Ord fornye og forfriske din tro, Han gir deg føtter som en hind!

1 kommentar: