søndag 15. september 2013

Bønnens Himmelstige

MED DENNE ANDAKTEN AV SOLVEIG BARTUN ROB
ØNSKER JEG DERE ALLE 
EN VELSIGNA GOD DAG HER FRA KATTHULT.

I Markus. 2.1-12 kan vi lese om en lam mann som får møte Jesus. Han kan ikke gå til Jesus selv, men må bæres av andre. Han var heldig som hadde fire venner som ville at han skulle få møte Jesus. De bar han til Jesus også tross motstand. Vi kan og bære andre til Jesus – i bønn! Kanskje kjenner du noen som av ulike grunner ikke går til Jesus selv. Da kan du gjennom bønnen være med og bære de til Jesus. Da Jesus gikk på jorden bar folk små barn til han. Barn trenger å komme i Jesu nærhet. De skjønner det ikke selv, men må bæres dit av andre og settes i livsforbindelse med frelseren. Og denne livsforbindelsen må også opprettholdes.
Syke, friske, barn og voksne trenger alle å bli båret til Jesus i bønn. Igjen og igjen. Sjelesorg er nettopp dette å bære andre til Jesus igjen og igjen. Og det som er så flott er at her er ingen aldersgrense! Barn kan også be. Barn ber. Og husk: Den samme kraft som vekket Jesus opp fra de døde, er virksom når du ber!!
Les dette flotte diktet om Bønnens himmelstige. Skrevet av Liv Bekkesletten.
Mamma, kom, skynd deg hit, mamma og hør hva jeg drømte i natt:
Jeg drømte en stige var oppreist, fra jorden helt til himmelen den rakk.
Og rundt om den svevet det engler, de sikkert nok støttet den,
for stigen sto fast og sikkert og svaiet slett ikke det grann.
Og oppad den lange stige der stadig en strøm det var
av barn, kvinner, menn og tenk alle et annet menneske bar.
Å, mamma, hvor rart det var, mamma, en gammel mann bar en ung,
en syk, gammel kone sin datter - hvor det måtte være tungt.
Men det rareste av allting, mamma, var en gutt knapt så stor som jeg,
tenk han bar en voksen dame likeså stor som deg.
Og alle gikk helt opp til himmelen, la byrden for Jesus frem,
og Jesus tok imot alle, for ingen ble sendt ned igjen.
Å, mamma, jeg syns det var rart, sto bare å undret meg.
Da plutselig seg nærmet en engel, og vennlig han bøyde seg:
"Si, ønsker du lille venn`min å vite hva der du ser?
Det er bønnens himmelstige, den vandrer du hver gang du ber.
Og således hver gang du ber for mor og far, dem du har kjær,
du opp til vår far i himmelen ja, helt i hans armer dem bær`.
Tro så ikke du intet kan gjøre fordi du er liten, min venn!
Du mange kan bringe til Jesus når bare du ber for dem."
Så våknet jeg plutselig, mamma, borte var stigen og alt,
men jeg husket så tydelig engelen og alt det han hadde fortalt.
Å, mamma, du skal ei mer gråte for far på det stormende hav,
ei heller for storesøster i storbyens farlige kav.
Å, mamma, hvor jeg er glad, du! Tørr du også tåren av kinn!
Nå skjønner jeg far og dem alle kan vi bære i himmelen inn.
Det lød som en sakte susen gjennom stuens fattige grå:
"Alt det dere ber om i tro, mine barn, det skal dere sikkert få."


Lykke til i DIN oppgave med å bære andre til Jesus!

1 kommentar:

  1. Ja,vi får verkligen bära fram andra till Jesus,i denna sena midnattstid!!!
    Tack 6 Kram,käre Katthult för det du delar med dig av!!!
    Herrens Välsignelse!!!

    SvarSlett